2011-12-19

Ställ granen i en korg!

I dessa dagar är det många som tar in granen och därför tänkte jag tipsa om ett finurligt sätt att få till en tät och sammanhållen gran hela vägen ner.


Jag minns inte längre var jag fick tipset ifrån, men förra året testade vi i alla fall att sätta granen i en lövkorg. Det fanns liksom goda skäl...


För det ska ni veta, kommer man hem från skogen med en gran som ser ut så här, då är goda råd dyra!


Det blev verkligen bra - och praktiskt också! Vi satte granen som vanligt, i en julgransfot. Därefter sattes gran och fot i en 20-litershink och sist alltsammans i en vanlig lövkorg. Vi behövde inte springa och dutta med vatten var och varannan dag, utan kunde fylla på med 10 liter åt gången istället. Perfekt!


Nog får man kalla det en askungesaga eller varför inte en "Extreme Christmas Tree Makeover"?


Fortsatt goda julförberedelser
önskar er
Kitchen Garden Coach Charlotta

7 kommentarer:

Solstrimmor sa...

Tack för supertipset!!

Julkram från Eva-Mari

gittan sa...

Snyggt! Jag funderade på om man inte skulle kunna ställa gran&fot i en av de snygga lövkorgarna i metall som jag har i butiken, kanske med lite säckväv som foder??? Får nog göra slag i saken nästa år för "granen står så grön och grann i stugan" redan =)
Kram gittan

Jytte sa...

Tusind tak for tippet.
Jeg iler med at give det videre til min datter i det sydlige Florida. De har allerede haft juletræet inde siden første december. Det er deres tradition at glæde sig over det hele december pyntet med antik julepynt, som min svigersøn engang fandt i en container - og det er ikke lyv!
Det plejer at drysse lidt ved denne tid, men måske kan de så undgå det til næste år.
Tak og Glædelig Jul
ønsker Jytte
www.danishknitdesign.com

Kristina Bonander sa...

Snyggt! Det blir fina proportioner med en korg. Ibland kan en fot se futtig ut.
Hejsningar
Kristina

Anna-Karin, Landet Krokus sa...

Verkligen en prinsessa på bal! Jättefint!

Villa Ryttarängen sa...

Verkligen fint och praktiskt! Tack för tips!/ Pia

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Snyggt och inte minst lättvattnat.
Birgitta