2011-11-16

Börjar bli dags att shoppa fröer...

Nu närmar sig den där ljuvliga tiden, när allt ligger stilla och tyst i trädgården och lusten att börja planera inför nästa säsong kommer krypande.  Det är en härlig känsla att sätta sig vid skrivbordet med en kopp te, duka upp frökataloger och börja leka med olika trädgårdsskisser - en del helt genomförbara och andra fullkomligt ouppnåeliga.


Till en av mina favoritfröfirmor hör definitivt engelska Plants of Distinction. De har en fin online-katalog, men det allra bästa med PoD är ändå deras fina frökataloger som går att beställa redan i september-oktober! Det är alls inga problem med att beställa fröer från England och det blir, trots långväga frakt, inte dyrare än att köpa fröer någon annanstans. Dessutom kan jag berätta att deras kundservice är otrolig! Förra året beställde jag penséfröer som inte ville gro och när jag skrev och berättade det, fick jag nya inom en vecka och erbjöds dessutom att välja vilka andra sorters penséer jag ville ur deras sortiment. Istället för att förlora en kund, har PoD nu en synnerligen lojal kund som glatt rekommenderar dem till andra:)


En annan engelsk favorit är The Organic Gardening. Denna fröfirma har koppling till välkända Ryton Gardens och ingår i en organisation som heter Garden Organic och där ingår också Heritage Seed Library som är den engelska motsvarigheten till svenska Sesam. Det var här jag fann den fina nakenfröpumpand 'Lady Godiva' och blomsterbönan 'Czar' med vita blommor och stora vita bönor!

Bild lånad från www.gourmetgarage.dk
En tredje favorit har, liksom de nyss nämnda två, nätshop men också en underbart inspirerande katalog. Det är Franchi fröer, som säljs av danska firman Gourmetgarage. De säljer italienska fröer och det som är extra speciellt med den här fröfirman är mängden fröer i påsarna. En tomatfröpåse, innehåller till exempel 300(!) fröer och kostar ca 25-30 kr. 

Det finns så fantastiskt många fina fröfirmor och det här inlägget skulle kunna bli precis hur långt som helst! Men det ska det inte. Istället ska jag berätta om den fröfirma jag beställt mest fröer från genom åren och som är mitt enda val - om jag bara fick välja en.


Ja, Runåbergs fröer är egentligen den enda fröleverantör jag behöver. Men jag är alldeles för nyfiken och impulsiv för att avstå alla andra frestelser! En seriösare fröhandel går nog inte att uppbringa och jag har aldrig någonsin varit missnöjd med något jag beställt därifrån. Vill man vara till hjälp kan man alltid be om att få några provfröer av något slag. Då får man sorter som de själva håller på att prova ut och så lämnar man lite omdömen om sorterna när säsongen är slut. Deras katalog är också helt annorlunda. Inga foton men mängder av vackra, svartvita teckningar... Bara omslagen på bilden ovan är värda "sin vikt i fröer"!


Och så sist ut, en fransk fröfirma,  Graines Baumaux som jag är mycket nyfiken på och som jag tänker utforska inför nästa år. Fröer har gått att köpa via Larsvikens webshop, men just nu finns ingenting att se där. Den franska sidan går dessvärre inte att översätta till engelska.

Sist men inte minst vill jag slå ett slag för Tomatklubben.se. Bortåt 400-500 sorters tomatfröer att välja mellan. Även om det kostar 25 kr att bli medlem, vilket krävs för att kunna handla, är det ingenting en tomatnörd vill missa.

Men säg mig, vilka är era favoritfröfirmor?

Härlig höstvecka
önskar er
Kitchen Garden Coach Charlotta

6 kommentarer:

Anna Vattenkanna sa...

Men vad frösugen jag blir! Ja tänk, nu står en ny odlingssäsong för dörren med nya drömmar och förhoppningar...

Tack för ett väldigt informativt och trevligt inlägg, kramar från Anna Vattenkanna

gittan sa...

Vilka bra tips! Men jag ska inte köpa fler fröpåsar förrän jag gjort slut på som redan finns här hemma! (vad tror du om det?)
Kram gittan

Berit sa...

Du glömde en...Garden North! Ett eldorado för de som gillar att fröså, bra kundkontakt också:)

Elin sa...

Ja tänk om fler företag insåg vikten av att ha nöjda kunder, då blir man rekomenderad till fler...

300 tomatfröer i en påse?? Undrar hur stor plats man bör ha för att kunna så dem, inte har jag den i alla fall!

Det var kul att läsa om fröföretag, man blir riktigt sugen på att börja planera igen :)

TrädgårdsPrinsessan - Annika sa...

Så bra med tips på engelska fröfirmor och dessutom med bra kundservice :-) Har egentligen alla fröer jag behöver (och lite till) men det skadar ju inte att kika... ;-)

/Annika

Fagras trädgård och tankar sa...

Gillar verkligen att botanisera bland fröfirmornas utbud. Men, förutom de du redan nämnt brukar jag beställa från http://www.lindbloms.se/. Lagom stort sortiment, tydliga såanvisningar och i stor utsträckning ekologiska frön. Dessutom krukor i olika storlekar, så lådor, brickor osv.