2012-02-18

En källarrapport med spirande bleka hopp


Det har blivit hög tid för en liten rapport från källarens mörka skrymslen. I början av november tipsade jag om hur man gör för att driva vårlök i kruka enligt Svens Gréens bok 'Vårblommande lök- och knölväxter'. Om det kan du läsa HÄR. Jag provade på metoden att förvara krukorna i stora mörka sopsäckar samt att ha terrakottakrukorna i sand.  Alla har de stått i vår källare där det är ca 10° och de krukor som inte placerades i plastsäckar lindades in i barkduk. Egentligen endast för att hindra små fyrfota objudna gäster att kalasa på läckerheterna. Krukorna med tulpaner lyckades jag inte freda ordentligt tyvärr. I dessa sticker endast några magra skott upp. Mössen har gnagt i sig nästan alla lökar och bara lämnat minimala rester. Typiskt. Två stora krukor fullmatade med tulpanlökar blev det alltså intet av. Men jag 'e int' bitter jag :-))

I krukorna krokus, hyacinter och narcisser


Resten har mössen faktiskt inte rört. Jag vet inte om det beror på att jag förvarade krukorna i stora plastbaljor som jag fyllde med sand och sen trädde en soppsäck över. Det kanske var för svårt att forcera helt enkelt. Nåja. Till hösten tar jag nya tag och gör ett försök till. Precis som förra året tog själva rotningsfasen längre tid än de beskrivna 10 veckorna. Från det jag planterade lökarna tills jag tog fram dem nu har det gått 16 veckor. 

°°°
När ska man ta fram krukorna?
Hyacinter och tulpaner ska ha kommit upp ca 8 cm och krokus ca 6-7 cm. Jag gissar att 6-7 cm gäller för alla mindre lökar och att det är ca 8 cm som gäller för narcisser och lökar i den storleken. I mina krukor har lökarna kommit upp i varierande höjd. En del över den rekommenderade lägsta höjd och några under. Asch... jag har tagit fram alla ändå :-) Risken om man tar fram krukorna för tidigt är att blomningen kanske inte blir som tänkt. Hyacinten nedan har väl inte riktigt växt till ännu som den ska, men den på bilden ännu längre ner har gjort det. 


Den här krukan kommer ställas mörkt och varmt några dagar nu för att den ska växa till lite mer

Drivning
När skotten nått den önskade höjden tar man alltså in eller fram krukorna i ljus och värme. Den bleka skotten blir snabbt klorofylligt gröna. Det tar oftast bara några dagar. Det man kan göra om skotten inte växt till som de ska, är att förvara dem mörkt och varmt ett par dagar för att ge extra växtfart. Vattna sparsamt så att inte lökarna blir för långa och rangliga. Precis som med köpta lökar på kruka mår de egendrivna bra av att förvaras svalt när väl blomningen kommit igång.




Var det någon som provade att sätta lökar i kruka i höstas?
Hur har det gått i så fall?

°
När klorofyllet har intagit skotten och blommorna tittar fram 
återkommer jag med en slutrapport :-))

°°°
Ha en klorofylligt skön helg trädgårdsvänner!
önskar nordic garden coach

Charlotte


6 kommentarer:

Tant Otteskrufv sa...

Knoppar är vad ögonen längtar efter! Det låter nästan som att jag skulle klara den där proceduren. Jag sparar inlägget och provar i höst:)

Anna Vattenkanna sa...

Det ser så lovande ut. Jag har inget svalt utrymme tyvärr. Antingen inomhusvärme eller utomhuskyla... men får glädjas åt dina drivna lökar istället. Synd på dina tulpankrukor.

Kram

TrädgårdsPrinsessan - Annika sa...

Vilka bra tips! Jag har inte satt några lökar i år, men tidigare år - och då gjorde jag nog misstaget att ta fram dem alldeles för tidigt. Får testa igen till hösten :-)

Ha det gott!
Annika

Eva och Sören (evab) sa...

Har samma erfarenhet med möss som mumsar i sig det goda i krukorna. Vill någon se resultatet så finns det i vår blogg http://traochtradgard.blogspot.com/
som ännu ej blivit antagen som medlem
/evab

Unknown sa...

Underbart och så mycket bra information! Förra året hade jag massor av krukor i jordkällaren, även om mössen åt upp en del... I höstas hann jag inte med, men dina fina inlägg får mig att redan nu skriva in i kalendern vad som måste göras i början av november.
Tack för detta och ha en fin söndag!
Charlotta

Blomkärringen sa...

Inte jag heller gjorde någon plantering till källaren, attan också! Skulle ju varit mumma att tagit fram nu. Borde göra som Mademe C och redan nu skriva in i almenackan.. Ska bli spännande att följa. Får nog spara länkarna också till nästa höst!.
Ha det bra!